Werkvormen voor de digitale les: 10 tips

Sinds maart vorig jaar zien we elkaar steeds vaker digitaal. Veel lessen worden op afstand gegeven via Zoom, Teams of een ander pakket. Trainers, docenten en deelnemers zijn daar gewoon mee begonnen en misschien is dat wel de beste manier. Na enige tijd proberen en wat reflectie, wordt het tijd om trainingen en lessen naar een hoger niveau te tillen. Hieronder vind je tien werkvormen die je kunt gebruiken om je les/training leuker en effectiever te maken.

Tip 1: Maak er een wedstrijd van
Maak voor de training een Kahoot-quiz. Als je je scherm deelt en daarbij ook het geluid deelt, kun je je vragen op het scherm van de deelnemer toveren. Iedereen wordt retefanatiek en je kunt na elke vraag even kort bespreken wat het juiste antwoord is en waarom.

Tip 2: Discussieer
Leg de deelnemers een casus voor en presenteer drie of vier manieren om deze aan te pakken. Het best stuur je deze voor aanvang op naar de deelnemers. Laat de deelnemers een briefje op hun voorhoofd plakken met het plan van aanpak dat ze kiezen. Stuur ze naar een ‘break-out room’ per groep met dezelfde mening en laat ze hun argumenten voorbereiden. Vervolgens haal je iedereen terug en begin je een groepsdiscussie.

Tip 3: Beweeg
Zorg ervoor dat de deelnemers af en toe bewegen. Een werkvorm die je kunt gebruiken is het laten halen van voorwerpen. Bij het voorstellen kun je de deelnemers bijvoorbeeld vragen om binnen een minuut drie voorwerpen te pakken die veel over hen zeggen. Daarna laat je ze zich aan de hand van de voorwerpen voorstellen. Je kunt bijvoorbeeld bij het onderwerp communicatie ook vragen om een voorwerp te pakken dat symbool staat voor goede communicatie.

ONTDEK ONZE E-LEARNING GESPREKSTECHNIEKEN


Tip 4: Maak lol

Online hoeft niet saai te zijn. Speel af en toe een spel. Het doorgeven van een pen is een erg leuke werkvorm. Voor meer info, kijk hier.

Tip 5: Verdeel en heers
Als je met veel mensen in een Zoom- of Teams-meeting zit, haken mensen snel af. Geef regelmatig opdrachten waarbij deelnemers in kleine groepjes iets moeten bespreken of voorbereiden. De terugkoppeling is plenair.

Tip 6: Zing een lied
Als de energie er even uitzakt, gooi er dan een energizer in. Geef de opdracht om met zijn allen een lied te zingen. Dat kan bijvoorbeeld “lang zal ze leven zijn”. Door de vertraging op de lijn mondt dit uit in een hilarische chaos.

ONLINE LEREN MET PLEZIER? KNOWLEDGE MONK!


Tip 7: Hou het kort

De spanningsboog is vaak wat korter online. Mensen gaan al snel op hun telefoon kijken of een scherm naast of over het vergaderscherm openen. Maak lessen en trainingen 40% korter dan je zou doen in een zaal. Zo blijft iedereen bij de les.

Tip 8: Kijk de mensen aan
Als jij aan het woord bent, is er geen reden om naar je scherm te kijken. Kijk recht in de camera. Zo hebben de deelnemers het gevoel dat je ze echt aankijkt en maak je beter contact. Wat ook helpt is om je camera in het midden van je scherm te plaatsen. Dat is even knutselen, maar het kan wel. Ga wat verder van je scherm zitten, dan lijkt het net of je iedereen aankijkt.

Tip 9: Gebruik de telefoon
Iedereen heeft een telefoon voor zich liggen. Als men even afdwaalt, is deze snel gepakt. Betrek de telefoon bij je les of training. Dat kan met een Kahoot-quiz of door bijvoorbeeld het ‘billen bloot spel’. Hierbij mag iedereen die denkt dat een ander op zijn telefoon zit, roepen: (naam) laat je telefoon zien. Degene die geroepen wordt moet dan meteen de telefoon laten zien en vertellen wat er op het scherm staat. Bij vals alarm volgt er een opdracht voor de roeper (zing een liedje, maak een gedicht).

Tip 10: Denk zelf eens na
We hebben nu negen gouden tips gegeven. De tiende mag je zelf bedenken. Mail hem naar info@knowledgemonk.nl.

Bekijk al onze e-learningmodules

 

Lees ook:

Opfrisleren met microlearnings

Dagboek van een e-learning ontwikkelaar