E-learning belangrijk onderdeel van onboarding bij Mr. Sushi

Iedere nieuwe medewerker bij Mr. Sushi wordt met een onboarding programma klaargestoomd voor het werk. Het theoretische deel is onlangs doorontwikkeld met een e-learning in samenwerking met Knowledge Monk. “De e-learning is voor de medewerkers leuk om te volgen en bespaart ons enorm veel tijd”, vertelt Marlijn Gaastra, franchiseadviseur bij Mr. Sushi.

Mr. Sushi is een sushi take away & delivery concept dat tien jaar geleden ontstond. “De sushi van de eerste vestiging in Hilversum was zo’n succes dat ook anderen geïnteresseerd raakten”, aldus Gaastra. “Tegenwoordig is Mr. Sushi een franchiseformule met 50 vestigingen van Groningen tot Maastricht.”

Nieuwe medewerkers opleiden

Onboarding is een belangrijk onderdeel om nieuwe medewerkers klaar te stomen voor het werk in de restaurants. Dit programma bestaat uit twee delen, namelijk een praktisch deel over de kneepjes van het vak en een theoretisch deel waarin de kernwaarden en organisatiedoelen aan bod komen.

>>> Ontwikkel e-learning op maat voor jouw bedrijf

Naarmate het concept groeide en het aantal medewerkers toenam, kreeg de organisatie behoefte aan een meer eenduidig theoretisch programma, vertelt Gaastra. “We willen dat onze medewerkers plezierig en comfortabel kunnen werken. Daarom vinden wij het belangrijk dat zij voldoende kennis van onze basis hebben, namelijk waar wij als organisatie voor staan, waar we naar toe willen en hoe we dit willen bereiken. Tegelijkertijd willen we onze verwachting kenbaar maken zodat de medewerker weet wat wij graag terugzien in taken en werkhouding.”

Van mondelinge overdracht naar interactieve e-learning

Eerder werd deze kennis mondeling doorgegeven, later kwam het op schrift. “Maar het kost veel tijd om iedereen van de juiste informatie te voorzien. Daarbij kan het lastig zijn om deze kennis voor iedereen begrijpelijk en gestructureerd toe te lichten”, vertelt Gaastra. “Wij zochten daarom een gespecialiseerd bedrijf dat deze inhoud op verschillende niveaus kon overbrengen. Wij gaan er namelijk vanuit dat als het bedrijf onze informatie snapt en kan vertalen, onze medewerkers deze vertaalslag ook begrijpen.”

>>> Bekijk onze e-learningmodules voor de horeca

Gaastra en haar collega´s van Mr. Sushi komen uit bij Knowledge Monk. De organisatie valt op. “De interactieve tools, ervaring met informatieve video´s en de mogelijkheid tot toetsing sprak ons aan. We dachten direct dat dit bij onze medewerkers zou passen. Via een e-learning kunnen zij op een leuke manier kennis vergaren en via de toetsing is het ons duidelijk of medewerkers de basiskennis daadwerkelijk beheersen.”

Mix van interactie, vragen en video’s

“De e-learning is fris, gestructureerd en speels en bevat een mix van interactie, vragen en video´s”, gaat Gaastra verder. “De medewerkers kunnen video´s terugkijken en informatie herlezen als daar behoefte aan is. Het is natuurlijk geen flitsende commercial, maar wel duidelijk voor al onze medewerkers. Al met al is het een mooie e-learning geworden waar we trots op zijn.”

Ook het ontwikkelproces beviel goed. Gaastra: “Er werd geluisterd naar wat wij wilden. Voorafgaand kregen we een storybeeld om te kijken of de inhoud van de training echt bij ons past. Ook konden wij tijdens het proces bijstellen. Het resultaat bevalt ons zo goed, dat we het idee hebben om ook per functie een inhoudelijke e-learning te ontwikkelen.”

Wil je ook voor jouw bedrijf of organisatie e-learning op maat? We bespreken het graag!

Neem contact op Ontvang het gratis e-book E-learning voor de horeca

Lees ook:

Not for Sale biedt slachtoffers van mensenhandel toekomst via opleiding

E-learning: de beste cursussen en trainingen voor professionals