AI-revolutie voor leren en opleiden: een vloek of een zegen?

Onlangs bezocht ik met twee collega’s de Online Educa Berlin (OEB), dé internationale conferentie over technologie-ondersteund leren, opleiden en onderwijs. Waar het op de conferentie twee jaar geleden nog voornamelijk over e-learning ging, is er nu een complete revolutie gaande. De opkomst van artificial intelligence (AI) en met name ChatGPT zet de wereld op de kop, zeker wat betreft online leren. In grote lijnen zijn er twee kampen: mensen die AI zien als een bedreiging en mensen die het omarmen.

Ik was bij een lezing over een tool waarmee een docent kan zien of iemand het huiswerk zelf heeft gemaakt. Leerlingen leveren blijkbaar steeds vaker huiswerk in dat met behulp van ChatGPT is gemaakt. De sprekers erkenden wel dat je met zo’n tool in een soort race terechtkomt, waarbij de leerling en de chatbot steeds slimmer worden en de anti-fraudetool steeds achterloopt.

Ik was ook bij een lezing van Donald Clark, specialist op het gebied van online leren. Hij omarmt de nieuwe ontwikkelingen. Het mooie aan ChatGPT is dat je er een dialoog mee kunt hebben. Je kunt een vraag stellen en dan krijg je een antwoord. Je kunt daar ook weer op doorvragen. Uit onderzoek blijkt dat onze hersenen veel beter gedijen in een dialoog, dan in de kijk- en luistermodus.

Daarnaast, zo betoogde Clark, zit de lerende mens met ChatGPT in de ‘driving seat’. Je hebt invloed op wat er komen gaat. Dat werkt ook zo met moderne computergames, daarom zijn deze zo succesvol en verslavend. Waar Clark ook enthousiast over was, is de eenvoud: less is more. Er is alleen een klein balkje waarin je je vraag typt en dan komt er antwoord dat persoonlijk aan jou gericht is.

Roland de Groot, Antoine Defesche en Bernadette Molier.

Conclusie

Voor ons was de conclusie van de conferentie dat ChatGPT er ís, of je het nou leuk vindt of niet, en dan kun je het maar beter gebruiken. Daarbij zijn de volgende dingen belangrijk:

• Leer mensen de juiste vragen te stellen
• Help met het ontwikkelen van een kritische blik
• Ga in de toetsing veel meer van het kunnen reproduceren van kennis naar het aantonen dat je het kunt toepassen

 

Wij zijn weer geïnspireerd geraakt om online leren vanuit Knowledge Monk door te ontwikkelen met de nieuwste technologieën!

Roland de Groot, directeur Knowledge Monk

Bekijk onze online cursussen E-learning laten maken