Hoe kom ik aan goede seizoensmedewerkers? 10 tips

In april gaan de terrassen weer naar buiten, op het strand wordt in maart druk gebouwd om in april open te gaan en alle dagbestemmingen stromen weer vol. Dat is ook het moment waarop veel horecabedrijven snel flexibel personeel nodig hebben. Dat zijn vaak studenten en scholieren. Leuke jonge mensen, maar hoe kom je eraan en hoe werk je ze in?

Tip 1: Maak eerst een goed bedrijfsprofiel: Beschrijf wat voor bedrijf je bent, welk concept je hanteert, hoe groot je bent, hoe je bent georganiseerd, et cetera.

Tip 2: Beschrijf heel duidelijk je bedrijfscultuur. Hoe gaan jullie met elkaar om? Hoe ga je met gasten om? Wat is de sfeer: vriendschappelijk, formeel, los, zakelijk?

Tip 3: Maak op basis van je bedrijfsprofiel een duidelijk functieprofiel. Wie zoek je, wat is je doelgroep. Waar moet je warm van worden, wat moet iemand kunnen, wie past bij het team, wat moet iemand al kunnen en weten? Probeer met een aantal collega’s de seizoenskracht te omschrijven die jullie er graag bij hebben.

Tip 4: Besteed weinig aandacht aan ervaring en vaardigheden. Hanteer liever het motto: “We hire the smile, we teach them the skills”.

Tip 5: Zoek binnen je medewerkers naar mensen die passen in het profiel dat je hebt opgesteld. Vraag ze waar ze uithangen, wat ze belangrijk vinden in een baan, welke social media ze gebruiken, wie ze volgen, hoe ze aangesproken willen worden.

Tip 6: Bepaal aan de hand van tip 5 hoe je potentiële collega’s gaat benaderen.

Tip 7: Laat de medewerkers uit Tip 5 zorgen voor de promotie op hun social media. Zij zijn daar vaak veel beter in dan jij. Zij hebben ook een vriendennetwerk waar jij iets aan hebt.

Tip 8: Als je aanmeldingen hebt, organiseer dan een speeddate waarin je iedereen korte gesprekken laat voeren. Laat de sollicitanten vervolgens met elkaar een groepsopdracht doen. Daarin wordt duidelijk hoe ze zich presenteren in een groep, hoe sociaal ze zijn, of ze initiatief nemen, et cetera.

Tip 9: Bestel de online cursus “Starten in de horeca”, “Starten op het strand”, of “Werken in de keuken” en zorg ervoor dat je medewerker deze succesvol afrond voor de eerste werkdag. Steek op de eerste werkdag energie aan een goede ontvangst en een aantal taken die de nieuwe medewerker kan oppakken, zodat jullie beiden een goed gevoel overhouden aan de eerste werkdag.

Tip 10: Zorg ervoor dat je medewerkers bij je blijven. Zorg voor een goede werksfeer, wees consequent, complimenteer, betaal goed en op tijd. Kortom houd de achterdeur dicht.